Is het lastig voor jou om je gevoel te uiten?

Hoe komt dat toch dat we het delen van onze emoties en gevoelens met anderen vaak zo moeilijk vinden? En dat, terwijl we allemaal best wel weten dit heel belangrijk is voor een goede gezondheid en om vol in het leven te staan.

Laat ik bij mezelf beginnen

Tot voor enkele jaren geleden was ik voor veel mensen een gesloten boek. Als iemand in gesprek was met mij dan deed ik er alles aan om te voorkomen dat het gesprek teveel de diepte in ging. Alleen met mijn man of beste vriendin deelde ik mijn binnenwereld, maar alleen als het echt niet anders kon. Ik kropte alles op, alles beter dan me kwetsbaar opstellen, want dat was eng. Ik vond het moeilijk om mezelf te laten zien. Ook was ik bang dat mensen me zouden veroordelen of afwijzen als ik mijn problemen en gevoel met hen zou delen. Ik verstopte mijzelf achter een vrolijk masker, want dat was veilig.

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat deze manier van leven ervoor zorgde dat ik helemaal alleen stond in mijn gevoel en maakte dat ik last had van chronische stress. Uiteindelijk resulteerde dit in zware overspannenheid, waarbij ik uitviel van mijn toenmalige werk als directiesecretaresse……Dat was voor mij het moment dat ik besefte dat het anders moest, het roer moest om! Ik besloot mijn baan op te zeggen en met mezelf aan de slag te gaan met een studie Lifecoaching. Er ging een wereld voor me open!

Met mijn gevoel naar buiten 

Maar wat was het moeilijk in het begin! Ineens moest ik mijn gevoelens gaan benoemen en delen met wildvreemden. En, wat voelde ik eigenlijk? Voor het eerst in mijn leven stond ik stil bij wat ik eigenlijk zelf voelde en ik kon dit allemaal maar met veel moeite onder woorden brengen. Ik leerde om mezelf te laten zien en me kwetsbaar op te stellen. Langzaam maar zeker leerde ik steeds beter mijn gedachten en gevoelens te ontdekken, te benoemen en te uiten.

Wat het mij vooral heeft opgeleverd is minder stress. Ik merk dat ik vervelende gebeurtenissen nu makkelijker en sneller kan verwerken door ze te delen; het lucht op!
Het samen lachen, samen huilen en samen schreeuwen geeft me steun en verbinding. Ook merk ik dat sinds ik mezelf meer openstel, mijn gesprekspartners zich op hun beurt ook eerder openstellen naar mij toe, omdat zij mijn gevoelens vaak herkennen bij zichzelf. Ik weet nu dat het juist mijn gevoelens zijn die me zo uniek maken als mens!

Mijn tips voor jou:

  • Om bepaalde gebeurtenissen te kunnen plaatsen en te verwerken is het belangrijk genoeg tijd aan je gevoelens te besteden. Zoek een rustige plek en onderzoek wat je voelt en waar die gevoelens vandaan komen.
  • Schrik niet van je eigen gedachten en bijbehorende gevoelens. Ga er niet tegen vechten, maar ga er in mee. Laat alle remmen los: huil, schreeuw en stamp desnoods met je voeten; je zult merken dat het oplucht.
  • Accepteer je gevoelens en laat ze zijn. Het kan pijnlijk zijn en verdrietig, maar weet dat het ook weer voorbij gaat.
  • Heb je negatieve gevoelens? Ga dan eens na welke behoefte er niet wordt vervuld. Gevoelens ontstaan namelijk wanneer er al dan niet in je behoeften wordt voorzien.
  • Geef jezelf eens 3x per dag een smiley en denk daarbij aan de 4 B’s: Blij, Bang, Boos of Bedroefd.
  • Kijk ook eens hoe je lichaam zich voelt (gespannen, ontspannen, warm, koud etc.) en waar dat gevoel precies zit in je lichaam.
  • Schrijf voor jezelf eens op waar je mee zit. Dit zal je helpen om je gevoelens beter onder woorden te kunnen brengen.
  • Schrijf een brief aan iemand aan wie je je gevoelens kwijt wilt. Het helpt je te oefenen om je gevoelens te benoemen en te delen.
  • Wanneer je je gevoelens hebt opgeschreven, kan je er voor kiezen dit aan iemand te geven of om het voor te lezen (maar het hoeft natuurlijk niet).
  • Deel je gevoelens alleen met iemand bij wie je je veilig voelt en vertrouwd. Bedenk hierbij dat je het zelf ook fijn vindt om er te kunnen zijn voor iemand.
  • Geef aan dat je het moeilijk vindt om over je gevoelens te praten; dit vergroot het begrip bij de ander.
  • Werk aan je zelfvertrouwen! Je durft meer over jezelf bloot te geven als je niet bang bent om gekwetst te worden.

Tip: In het verlengde van dit thema heb ik nog een blog geschreven met als titel:‘Maak stress bespreekbaar! Stress voor beginners’. Veel mensen vinden het moeilijk om over hun stressklachten te praten en/of hulp te zoeken. Ze schamen zich en zijn onzeker. Dat is begrijpelijk, maar helemaal niet nodig. Vaak ervaart men een enorme opluchting wanneer iemand zijn verhaal kwijt kan.

Herken jij jezelf in bovenstaande?

Zou jij ook willen dat je wat makkelijker over je gevoel kon praten? Vind jij het lastig om je gevoelens te benoemen? En ben jij bang om je kwetsbaar op te stellen? Bang dat mensen je zullen veroordelen of afwijzen?
Zo ja, dan zou ik je hierbij graag helpen. Als lifecoach & wandelcoach gaan we samen aan de slag met jouw gevoel. In een natuurlijke en ‘veilige’ omgeving gaan we oefenen om jouw gevoelens te leren herkennen, te benoemen en te uiten. Neem vandaag de eerste stap en neem contact op voor een gratis kennismakingswandeling.

Samen huilen, samen schreeuwen, samen lachen;
geeft steun en verbindt mensen;
Gedeelde smart is halve smart!

woorden voor gevoel: blij boos bang bedroefd

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zet vandaag die eerste stap!
👣
GRATIS KENNISMAKING