groepje mussen op een tak - staan symbool voor maak stress bespreekbaar

Maak stress bespreekbaar! Stress voor beginners

Veel mensen vinden het moeilijk om over hun stressklachten te praten en schamen zich. Dat is begrijpelijk, maar helemaal niet nodig. In mijn coachpraktijk ervaar ik dagelijks de opluchting bij mensen als ze kunnen praten over wat hen beweegt, in hun zoektocht naar een oplossing van het probleem. Maak stress bespreekbaar!

Stressklachten

We hebben er allemaal wel eens last van. De meesten van ons ervaren dit als vervelend. Toch hebben stressklachten wel degelijk een hele belangrijke functie: het zijn namelijk de eerste signalen dat je teveel hooi op je vork neemt. Je lichaam waarschuwt dat je moet zorgen voor herstelmomenten om erger te voorkomen. Het is dan ook super belangrijk om die eerste signalen NIET te negeren en serieus te nemen, om zo te voorkomen dat spanningsklachten gaan leiden tot overspanning en/of burn-out.

Te vaak zie ik mensen die zichzelf voor de gek houden. Ze durven niet aan zichzelf toe te geven wat er echt aan de hand is, omdat de werkelijkheid te pijnlijk is (en hierbij spreek ik ook uit eigen ervaring). In plaats daarvan gaan ze door middel van redenatie dingen voor zichzelf goedpraten. Je herkent ze vast ook wel die gedachten als: ” het valt allemaal wel mee”, “het wordt vanzelf weer een keer rustig” en “het waait wel weer over” etc.

Het tegendeel is waar…….Als je niets doet en de situatie blijft hetzelfde, worden je klachten alleen maar erger! Overspanning of een burn-out sluipt er langzaam en ongemerkt in. Je merkt het pas als het te laat is. Maar wat is het moeilijk om aan jezelf toe te geven dat het niet goed gaat, om vervolgens te besluiten dat het nu écht de hoogste tijd is om iets aan de situatie te veranderen en hulp te vragen.

Hoe maak je stress bespreekbaar?

De eerste stap is een stap op de plaats. Probeer het probleem in de ogen te kijken. Durf toe te geven dat je je gestrest voelt en dat het écht niet langer kan zo. Je bent zeker niet de enige die dit overkomt en het betekent al helemaal niet dat je gefaald hebt! Pas wanneer je je probleem in de ogen hebt gekeken, kan je werken aan verandering.

In dit proces is het belangrijk om je problemen met anderen te delen. Maak stress bespreekbaar. Praten lucht op! Kies hiervoor altijd iemand uit die je vertrouwt, die om je geeft en die je goed kent. En soms zijn problemen gewoon gemakkelijker te bespreken met iemand die je minder goed kent, bv. een vertrouwensvertrouwenspersoon op je werk, een bedrijfsarts of een coach.

Praten over stress stimuleert een actieve, oplossingsgerichte houding

Over stress praten, bijvoorbeeld met je collega, kan helpen. Soms is stoom afblazen al genoeg. Erover praten zet ons ook aan het denken en dat spoort aan tot handelen. Bedenk dat stress de neiging heeft je passief te maken, hierdoor verergert vaak de situatie. Het praten over stress stimuleert een actieve, oplossingsgerichte houding. Ook kom je er in een gesprek vaak achter dat stress heel persoonlijk is en voor iedereen weer anders. Zo kan een bepaalde situatie voor de een stress opleveren, terwijl iemand anders dezelfde situatie juist als uitdaging ziet. Maak stress bespreekbaar, we kunnen veel van elkaar leren.

Ook als werkgever of als partner, of vriend(in) van iemand die overbelast is, is het belangrijk om het gesprek aan te gaan, liefst in een zo vroeg mogelijk stadium. Maak stress bespreekbaar. Praat met je dierbare, stel je begripvol op, stel open vragen en (ver)oordeel niet! Ontkent iemand zij/haar klachten? Zeg dan dat je je zorgen maakt en blijf vooral wijzen op de klachten die je bij hem of haar ziet. En ga vooral samen iets ontspannends doen!

Preventie

Als coach maak ik me HART voor de preventie van stress en burn-out, daarvoor is naar mijn mening nog steeds veel te weinig aandacht. Maak stress in een zo vroeg mogelijk stadium bespreekbaar en niet pas op het moment dat het eigenlijk al te laat is en iemand overspannen of met een burn-out bij de therapeut belandt. Het bespreekbaar maken van (werk)stress, lucht op en kan veel leed voorkomen! Daarnaast ben ik ook van mening dat we ervan af moeten om stiekem naar een coach, psycholoog of psychiater te gaan bij geestelijke klachten. Het schaamtegevoel daarover moet verdwijnen. Ook dat taboe dient maar eens doorbroken te worden!

Dus: jij daar met je stressklachten: hou jezelf niet langer voor de gek, het gaat niet vanzelf over! Overspanning of een burn-out sluipt er langzaam en ongemerkt in. Je merkt het pas als het te laat is. Je hebt hulp en training nodig om je stress de baas te worden. Laat je schaamtegevoel je niet in de weg staan om te durven zeggen: “Het gaat niet zo goed met mij. Ik denk dat ik hulp nodig heb.” Gun je zelf een leuker en lichter leven en maak je stress bespreekbaar!

Maak stress bespreekbaar!

Het is mijn intentie voor komend jaar om me HART te maken voor het doorbreken van het taboe dat rust op het bespreekbaar maken van (werk)stress en burn-out. Als lifecoach, wandelcoach én ervaringsdeskundige, weet ik als geen ander hoe belangrijk dit is. Om mijn intentie kracht bij te zetten, heb ik een speciale Faceboekgroep aangemaakt: @maakstressbespreekbaar. Vind jij ook dat dit taboe maar eens doorbroken moet worden? Of heb je vragen en/of tips over hoe je dit het beste kunt aanpakken? Ben jij ervaringsdeskundig en wil je je verhaal delen ter inspiratie voor anderen? Of gewoon eindelijk eens je hart luchten? Wees welkom en maak stress bespreekbaar!

HET IS GEEN SCHANDE ALS JE WERK JE TEVEEL WORDT, HET IS WEL EEN SCHANDE ALS DE WERKGEVER DAAR GEEN OOG VOOR HEEFT

– Minister Lodewijk Asscher –

Tip: In het verlengde van dit thema heb ik nog een blog geschreven met als titel: ‘Is het voor jou lastig om je gevoel te uiten?’ Lees hier het hele verhaal.  

Heb ik je interesse gewekt en wil je weten of wandelcoaching iets voor jou kan betekenen? Neem dan contact op en maak een afspraak voor een gratis kennismakingswandeling.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.