zonnebloemen

Care Yourself

Themawandeling

Afgelopen zomer (2018) mocht ik een themawandeling organiseren voor de medewerkers (Caregivers) van thuiszorgorganisatie Home Instead. Over het thema waren we het al heel snel eens: Care Yourself. Want, voor anderen zorgen dat kunnen Caregivers als de beste, maar goed voor jezelf zorgen, dat is voor de meesten minder vanzelfsprekend…… 

En zo gingen we op een prachtige zomeravond aan de wandel met een mooie groep collega’s om elkaar te ontmoeten, ervaringen te delen en het gesprek met elkaar aan te gaan over het thema ‘Care Yourself’. 

Nee, in deze blog ga ik je niet vertellen dat je voldoende moet bewegen, gezond moet eten en voldoende moet slapen om goed voor jezelf te zorgen, dat weten we allemaal heus wel. Wat ik wél graag met je wil delen, zijn de voor mij persoonlijk meest belangrijkste levenslessen als het gaat om goed voor jezelf zorgen.

Want ook bij mij is het helpen, zorgen, ondersteunen en begeleiden van mensen de rode draad in mijn leven. Maar, dat deze prachtige kwaliteit ook een keerzijde heeft, weet ik inmiddels ook…… In mijn voormalige werk als directiesecretaresse, ging ik namelijk letterlijk ten onder aan mijn eigen dienstbaarheid: ik raakte zwaar overspannen.

Wake-up call


Daar zat ik dan thuis, zwaar overspannen te zijn. Ik kon er niet meer omheen. Blijkbaar had ik alle signalen van mijn lichaam structureel genegeerd en was overspannenheid de enige manier om mij wakker te schudden dat het zo écht niet langer kon. Ik kan het me nog precies herinneren, het voelde alsof het nooit meer goed zou komen met mij……

Ik had totaal geen contact met mijn lijf en zat alleen maar in mijn hoofd. 
Ik was constant aan het malen en bezig met alles wat er nog moest. En niet dat mijn lijf geen signalen gaf om mij te waarschuwen, integendeel! Zo had ik bijvoorbeeld echt chronisch last van mijn rug, alsof er een loodzware deken op mijn bovenrug lag. Nooit had ik deze rugpijn in verband gebracht met mijn stress. De rugpijn was immers het gevolg van mijn lengte (1.83),  een verkeerde houding en het werken in de tuin.  

Een ander belangrijk signaal was mijn piepende ademhaling, kortademigheid en het vele hoesten. Volgens de huisarts was het Astma en ik ging naar huis met een ‘puffer’. Ook weer opgelost toch?!
Achteraf gezien had ik nog veel meer klachten zoals: hartkloppingen, piekeren, kort lontje, paniekaanvallen en zo kan ik nog wel even doorgaan….. Ik zag het zelf niet, of eigenlijk ik wilde het gewoon niet zien. Het gaat allemaal wel weer over; gewoon doorgaan en niet zeuren!

Ont-moeten

En toen zat ik dus ‘ineens’ ziek thuis. Een ding was zeker, het was de hoogste tijd voor een pas op de plaats, i.p.v. altijd maar door te rennen en klaar te staan voor een ander. Want wat andere mensen nodig hadden wist ik altijd precies, maar wat ik zelf wilde en belangrijk vond, daar had ik nog nooit bij stil gestaan. Ik vond de ander ook altijd belangrijker dan mijzelf, waardoor ik mezelf structureel wegcijferde met alle gevolgen van dien….

Hoog tijd dus om in mezelf te investeren, om mijn zelfkennis te vergroten, om mezelf te ont-moeten: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik? Op dat moment kwam (niet geheel toevallig) Lifecoaching op mijn pad. Voor het eerst in mijn leven leerde ik om ook stil te staan bij mijzelf: mijn eigen gedachten, gevoelens, behoeften en verlangens. Er ging een hele nieuwe (binnen)wereld voor me open.

Inmiddels heel wat jaren later en wijze lessen rijker, groei en bloei ik als nooit tevoren! Ik ben gestopt met mijn werk als directiesecretaresse en heb me omgeschoold. Van directiesecretaresse in loondienst naar lifecoach met een eigen coachpraktijk. Wie had dat ooit gedacht?! En omdat het (ont)zorgen nou eenmaal in mijn bloed zit, werk ik ook nog een paar uur per week als Caregiver bij Home Instead thuiszorg. Niet omdat het moet, maar omdat het kan!

Kortom: CARE BUSINESS IS MY CORE BUSINESS! 
Want hoe mooi en waardevol is het om andere mensen te helpen?! 
❤️ MY JOB(s).

Care Yourself


Ben of ken jij iemand die werkzaam is als: secretaresse, assistent(e), hulpverlener, zorgmedewerker, Caregiver, mantelzorger of andere ondersteunende job? Dan herken je vast wel de valkuil van het jezelf wegcijferen ten behoeve van de ander. Je zet jezelf als het ware op de tweede plaats. En toch is dit ondanks al jouw goede intenties, op de lange termijn niet gezond, voor niemand niet!

Want, wat heb jij als mens te bieden als je jezelf wegcijfert en je leven volledig in het teken stelt van anderen? Inderdaad, steeds minder. Want in feite ben je jezelf aan het verwaarlozen. En dan bedoel ik niet je lichaam of hoe je eruitziet, maar wél het verwaarlozen van jezelf in je hart. Mijn tip voor jou is dus om je ervan bewust te zijn dat het juist in ‘ons vak’, zóóóo ontzettend belangrijk is om vooral ook oog te blijven houden voor jezelf en je eigen leven! Maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. 

Want, goed voor jezelf zorgen is het allergrootste geschenk dat je jezelf, maar zeker ook de ander kunt geven. Pas dan heb je echt iets te geven! Iemand die goed voor zichzelf zorgt is namelijk goed in verbinding met zichzelf én de ander en kan grenzen stellen om zichzelf te beschermen. Dus zonder de verbinding te verliezen kan je zelfstandig handelen, neem je verantwoordelijkheid voor je eigen leven en laat los wat niet van jou is. Pas als je goed voor jezelf zorgt kun je ook het beste van jezelf geven aan de ander. 

Levenslessen

Mijn meest belangrijkste levenslessen als het gaat om goed voor jezelf zorgen:

Stil staan bij jezelf (deze staat echt met stip op nummer 1)

Neem dagelijks een of meerdere momenten op de dag om kort bij jezelf na te gaan hoe het met je is op dat moment. Sta even heel bewust stil bij je gedachten, gevoelens en je gedrag. Verleg je aandacht van buiten (de ander) naar binnen en kom weer in verbinding met jezelf. 

Luister naar je lijf

Breng je aandacht ook eens naar je lichaam. Wat voel je? Voel je je misschien moe, onrustig en gespannen? Sta ook daar eens bij stil. Duw dit gevoel niet weg, maar ga er juist met je aandacht naartoe en laat het toe. Dit is wat je lijf je te zeggen heeft, negeer dat niet!

Geef je grens aan

Door het stellen van grenzen, schep je duidelijkheid; ze geven als het ware de spelregels en speelruimte weer. Je maakt er de ander mee duidelijk wat je wel en/of niet (meer) wilt of aankunt. Dit maakt dat je binnen je eigen mogelijkheden blijft en zorgt voor controle en veiligheid. 

Vergroot je zelfkennis

Dé basis voor persoonlijke groei! Wie zichzelf kent, weet welke richting hij op wil, wat zijn sterke en zwakke punten zijn, wat hij belangrijk vindt (en wat niet) en kent zijn ‘blinde’ vlekken. Zelfkennis begint bij zelfreflectie, nadenken over jezelf. 

Vind jezelf belangrijk! 

We zijn vaak zo gewend om onszelf te vergelijken en af te meten aan anderen, waardoor we onszelf vaak onbewust op de tweede plaats zetten. Daarmee ontken je jezelf, je eigen behoeften, het uniek zijn als mens en je eigenheid. Jij bént al waardevol, dat hoef je niet te bewijzen!

Me-time

Wanneer heb jij voor het laatst op de bank liggen lezen of een uur in bad gedobberd zonder schuldgevoel omdat je eigenlijk iets anders zou moeten doen? We nemen weliswaar me-time (de meeste mensen in ieder geval), maar we kunnen er niet van genieten omdat ons hoofd een wervelwind is van gedachten aan andere dingen. En dat terwijl niks-doe-tijd essentieel is om onze batterij weer op te laden. 

Vind steun voor jezelf. 

Deel je gedachten en gevoelens met mensen/collega’s in je omgeving die je vertrouwt. Het helpt om je verhaal kwijt te kunnen en je gedachten op een rijtje te zetten. Praten lucht op. Zoek steun bij elkaar, we kunnen veel van elkaar leren!

Niet blijven piekeren.

Piekeren is het voorstadium van handelen. Door te piekeren blijf je in cirkeltjes denken en kom je niet tot een oplossing. Leer dus om, in plaats van te blijven nadenken over een probleem, je probleem daadwerkelijk in kaart te brengen en vervolgens op te lossen. Als dit niet mogelijk is, laat het dan los, je kunt er toch niks aan veranderen.

Leer accepteren

Wanneer je niets kunt veranderen aan een situatie is het belangrijk om te leren een situatie te aanvaarden. Vechten tegen zaken in het leven die onvermijdelijk zijn, leveren je irritatie en verdriet op en putten je uit. Door te leren accepteren ga je meer rust ervaren en komt er weer ruimte vrij om met een heldere blik vooruit te kijken. 

Herken stress! 

Vergroot je kennis over stress en word je bewust(er) van de lichamelijke en psychische signalen die stress met zich meebrengen, waardoor je tijdig op de rem kan trappen en bij kan sturen. Realiseer je dat je lijf een uitstekend waarschuwingsmechanisme is. Bij stress weet ons lijf al veel eerder dat er iets mis is dan wijzelf. 

Vraag hulp

En soms kun je het niet alleen, dat is echt geen schande.  Soms heb je nou eenmaal even wat extra hulp nodig. Ik loop graag een eindje met je mee!

Hoe is dat bij jou? Op welke manier zorg jij voor jezelf?
Leuk als je een reactie achterlaat!

Wil jij ook een leuke themawandeling organiseren voor jouw bedrijf/organisatie of club? Laten we samen kijken hoe ik je verder kan helpen.

Care Yourself

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.