Van welke kleur kan jij wel wat meer gebruiken?

Kleur is zoveel meer dan de kleur van je behang of van je lievelingstrui. Kleuren vertellen namelijk iets over jou! Kleur kan je verblijden, verwonderen en je diep raken.
Er schuilt dan ook meer achter kleur dan we zien.

We worden omringd door kleur, maar hoe komt het dan toch dat je bijna altijd voor dezelfde kleur kiest en dat die andere kleur je totaal niet aanspreekt?
Heb jij er wel eens bij stilgestaan welk effect de kleur van de kleding die je aantrekt ’s morgens kan hebben op jezelf, maar ook op de mensen om je heen? Want de kleuren die we dragen reflecteren niet alleen onze eigen emoties, maar communiceren ook een boodschap naar anderen. Zonder dat we ons ervan bewust zijn, gebruikt ons onderbewustzijn kleur als krachtig middel om onze diepste gedachten en gevoelens te communiceren (non-verbale communicatie). 

Ook in de marketing wordt dankbaar gebruik gemaakt van de psychologie van kleur en wordt kleur bewust ingezet om ons koopgedrag te beïnvloeden.
Kleur communiceert als het ware een boodschap over het product of de dienst.

Zo gebruiken alle fast-food restaurants de kleur rood in hun logo, omdat rood onze zintuigen stimuleert en wordt de kleur zwart gebruikt om mannelijkheid, kracht en exclusiviteit uit te stralen. De huidige trendkleur in marketing is groen en geeft een uitstraling van eco-vriendelijk, gezond en natuurlijk.

Elke kleur heeft een verschillende psychologische betekenis. Op de website Bloei! van Anne-Lies Smal, staat van alle kleuren een zeer uitgebreide beschrijving. Ontdek de psychologische betekenis van jouw kleurvoorkeuren en kleurafkeuren. Ook ik ging natuurlijk even kijken wat mijn eigen kleurvoorkeur ‘groen’, nou eigenlijk zegt over mijn persoonlijkheid. Het resultaat was verbluffend: hoe herkenbaar! Ontdek ook hoe kleur je kan helpen bij vragen als: Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?

Ooit gehoord van de 6 (gekleurde) denkhoeden van De Bono? Tot voor kort, had ik er in ieder geval nog nooit van gehoord. Mijn man daarentegen wel. Toen ik hem vertelde over het thema ‘kleur’, noemde hij gelijk de techniek van Edward de Bono. In het bedrijfsleven wordt deze techniek dan ook regelmatig gebruikt om gezamelijk tot een juiste beslissing te komen. Toen ik vervolgens ging ‘googelen’, ondekte ik dat ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling deze techniek bijzonder effectief is.

Met behulp van deze gekleurde hoeden kun je vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstelling of probleem kijken. Het gaat uit van het idee dat mensen vaak geneigd zijn problemen steeds op eenzelfde manier te benaderen. Door de denkhoeden van De Bono te gebruiken, word je gedwongen om het probleem ook eens van een hele andere kant te bekijken. Er zijn zes denkhoeden en iedere kleur symboliseert een andere manier van denken. Je kijk op een situatie hangt dus af van de hoed die je op hebt.

Dit zijn de zes denkhoeden van De Bono:

  • Witte hoed – kale feiten en cijfers -Je gaat uit van objectieve informatie.
  • Rode hoed – gevoel en intuïtie – Je reageert emotioneel (zonder een reden te hoeven geven).
  • Zwarte hoed – negatief / pessimistisch – Je bent advocaat van de duivel.
  • Gele hoed – positief / optimistisch – Je bekijkt het van de zonnige kant en zoekt de voordelen.
  • Groene hoed – creatief – Je mag freewheelen in je manier van denken (vrij associëren, alternatieven bedenken).
  • Blauwe hoed – beschouwend, controlerend – Je houdt het proces in de gaten. 

Wat is eigenlijk jouw voorkeursdenkhoed? En wat zou het je opleveren als je eens een andere kleur hoed opzet? Want, als je met een andere kleur hoed dezelfde situatie bekijkt, levert dit vaak verrassend nieuwe invalshoeken en alternatieven op!

Ook op scholen wordt een soortgelijke techniek gebruikt bij pestgedrag: Kanjertraining. Met behulp van 4 gekleurde petten worden situaties nagespeeld van pesten in de klas (rollenspellen). De zwarte pet is voor de pester, de rode voor de lachende meeloper, de gele voor de onzekere toekijker en de witte voor degene die te vertrouwen is, durft te vertrouwen en helpt: DE KANJER!

Conclusie: De taal van kleur is een een simpele en krachtige manier om meer inzicht te krijgen in jezelf en anderen, maar ook een bewezen en krachtig middel om pro-actief veranderingen aan te brengen in je gedragspatroon en gedachten.
Op welke manier ga jij je leven meer kleur geven? Van welke kleur kan jij wel wat meer gebruiken? En van welke kleur kan jij wel wat minder gebruiken?
www.coachingingreen.nl
www.coachingingreen.nl

Laat een reactie achter

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zet vandaag die eerste stap!
👣
GRATIS KENNISMAKING